1. Cel gry
Ósemka jest grą deklarowaną, rozgrywaną przy użyciu bili białej
(rozgrywającej) i 15 bil rozgrywanych, ponumerowanych od 1 do 15.
Jeden z zawodników rozgrywa grupę bil z numerami od 1 do 7 (bile
pełne), drugi grupę bil z numerami od 9 do 15 (bile z paskiem).
Zawodnik, który zgodnie z niniejszymi przepisami wbije do łuz
wszystkie bile swojej grupy, a następnie w oddzielnym deklarowanym
uderzeniu prawidłowo umieści w łuzie bilę z numerem 8, wygrywa
partię.
2. Deklarowanie
Jeśli z sytuacji na stole w sposób oczywisty wynika kolejne
zagranie, deklaracja słowna nie musi być składana. Przeciwnik ma
prawo prosić o zdeklarowanie bili i łuzy, jeśli ma jakiekolwiek
wątpliwości. Uderzenia z wykorzystaniem odbicia od band i
uderzenia kombinowane nie są uznawane za oczywiste. Rozgrywający
musi wówczas zadeklarować zarówno bilę, jak i łuzę. Przy
deklarowaniu uderzenia nie zgłasza się takich szczegółów, jak
odbicie czy odbicia od band, liczba karamboli itp. Bile, które
wpadną do łuz w uderzeniu z faulem, pozostają w nich, niezależnie
od tego, czy należą do grupy rozgrywającego, czy też jego
przeciwnika. Uderzenie otwierające nie jest uderzeniem
deklarowanym. Zawodnik wykonujący uderzenie otwierające może
kontynuować grę tylko wtedy, gdy wbije do łuzy przynajmniej jedną
bilę kolorową.
3. Ustawienie początkowe bil
Bile ustawiane są w trójkąt i przy pomocy trójkąta do ustawiania
bil w górnej części stołu, bila z numerem 8 znajduje się w środku
trójkąta. Bilę wierzchołkową umieszcza się na punkcie głównym
stołu. Podstawa trójkąta jest równoległa do bandy górnej. W jednym
wierzchołku podstawy trójkąta ustawiana jest bila pełna, a w
drugim bila z paskiem.
4. Zawodnik otwierający
Zawodnik wygrywający rozgrywkę o rozbicie decyduje o tym, kto
wykona uderzenie otwierające. W meczach indywidualnych zawodnicy
otwierają kolejne partie na zmianę.
5. Faule przy skokach i uderzeniach typu "masse"
Podczas obowiązywania zasady "faul tylko na białej", gdy mecz nie
jest prowadzony przez sędziego, zawodnik musi być świadomy, że
popełnia faul, gdy przy uderzeniu mającym spowodować skok bili
rozgrywającej, jej ruch po łuku lub przy uderzeniu masse poruszy
się inna bila kolorowa, niezależnie od tego, czy poruszona została
ręką, kijem czy podpórką.
6. Prawidłowe uderzenie otwierające
By wykonać prawidłowe uderzenie otwierające, zawodnik otwierający
musi, uderzając bilę białą sprzed linii bazy, albo (1) wbić do
łuzy bilę kolorową albo (2) doprowadzić do bandy przynajmniej
cztery bile kolorowe. Jeśli tego nie wykona, jest faul i zawodnik
wchodzący może albo (1) zaakceptować pozycję bil na stole i
kontynuować grę albo (2) zażądać ponownego ustawienia bil i rozbić
trójkąt lub nakazać ponowne wykonanie rozbicia swojemu
przeciwnikowi.
7. Biała opuszcza pole gry przy prawidłowym uderzeniu
otwierającym
Jeśli przy prawidłowym uderzeniu otwierającym biała opuszcza pole
gry, (1) wszystkie bile kolorowe wbite do łuz pozostają w nich
(wyjątek bila z numerem 8, patrz punkt 9), (2) jest to faul i (3)
stół jest otwarty.
Uwaga: Zawodnik wchodzący poprawia położenie białej na
bazę, nie może wówczas grać bezpośrednio żadnej bili kolorowej
znajdującej się przed linią bazy, chyba że biała najpierw
przekroczy linię bazy, a następnie powróci na bazę, trafiając
znajdującą się tam bilę.
8. Bila kolorowa wyskakuje poza stół przy uderzeniu
otwierającym
Jeśli zawodnik otwierający wybije bilę kolorową poza stół podczas
uderzenia otwierającego, jest to faul i przeciwnik może (1)
zaakceptować pozycję bil na stole i kontynuować grę lub (2)
poprawić położenie białej na bazę i kontynuować grę.
9. Bila z numerem 8 wpada do łuzy przy uderzeniu
otwierającym
Jeśli podczas uderzenia otwierającego bila z numerem 8 wpada do
łuzy, zawodnik otwierający może zażądać ponownego ustawienia
trójkąta lub ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole i
samemu kontynuować grę. Jeśli podczas uderzenia otwierającego bila
z numerem 8 wpada do łuzy i jednocześnie biała opuszcza pole gry,
zawodnik wchodzący może zażądać ponownego ustawienia trójkąta lub
ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole i grać po
poprawieniu pozycji bili białej na bazę.
10. Stół otwarty
Stół jest "otwarty", jeśli wybór grupy bil (pełne i z paskiem) nie
został jeszcze dokonany. Dopóki stół jest otwarty, dozwolone jest
wbijanie bili pełnej przez bilę z paskiem i odwrotnie.
Uwaga: Stół jest zawsze otwarty bezpośrednio po
uderzeniu otwierającym. Gdy stół jest otwarty, dozwolone jest
uderzanie bili pełnej, bili z paskiem lub bili z numerem 8 w
celu wbicia zdeklarowanej bili pełnej lub bili z paskiem.
Zawsze, gdy stół jest otwarty i pierwszy kontakt bili białej
następuje z bilą z numerem 8, żadna bila pełna ani bila z
paskiem nie może być zaliczona na konto zawodnika
rozgrywającego. W takim przypadku rozgrywający kończy swoje
podejście; wszystkie bile wbite pozostają w łuzach; zawodnik
wchodzący do gry deklaruje dowolną bilę, mając wciąż otwarty
stół. Przy otwartym stole wszystkie nieprawidłowo wbite bile
pozostają w łuzach.
11. Wybór grupy bil
Wybór grupy bil nigdy nie zostaje określony przy uderzeniu
otwierającym, niezależnie od tego, czy wbite są bile tylko jednej,
czy obu grup. Stół jest zawsze otwarty bezpośrednio po uderzeniu
otwierającym. Wybór grupy bil zostaje określony tylko wtedy, gdy
zawodnik prawidłowo wbije zadeklarowaną bilę w osobnym uderzeniu
po uderzeniu otwierającym.
12. Uderzenie prawidłowe
Przy wszystkich uderzeniach (z wyjątkiem uderzenia otwierającego i
gdy stół jest otwarty) rozgrywający musi najpierw trafić bilę
swojej grupy i (1) wbić bilę kolorową albo (2) białą lub dowolną
bilę kolorową doprowadzić do bandy.
Uwaga: Dozwolone jest uderzanie bili białej o bandę
przed kontaktem z bilą rozgrywaną, zawsze jednak po zetknięciu
białej z rozgrywaną albo bila kolorowa musi wpaść do łuzy albo
bila biała lub kolorowa musi dojść do bandy. Gdy któryś z tych
warunków nie zostanie spełniony, jest to faul.
13. Gra bezpieczna
Ze względów taktycznych rozgrywający może wybrać wbicie kolejnej
bili lub zakończyć podejście przez zadeklarowanie gry bezpiecznej
(gry na odstawną). Gra na odstawną traktowana jest jako uderzenie
prawidłowe. Jeśli zawodnik chce zagrać uderzenie bezpieczne z
jednoczesnym wbiciem bili, musi przed uderzeniem zadeklarować
swojemu przeciwnikowi grę bezpieczną. Jeśli tego nie zrobi i wbije
własną bilę, musi kontynuować grę. Wszystkie bile, wbite podczas
zagrania bezpiecznego, pozostają w łuzach.
14. Punktacja
Zawodnik jest zobowiązany do kontynuowania podejścia tak długo,
dopóki wbija prawidłowo zadeklarowane bile swojej grupy w
prawidłowych uderzeniach. Po prawidłowym wbiciu wszystkich bil
swojej grupy zawodnik może wbijać bilę z numerem 8.
15. Kary za faule
Po faulu przeciwnik może grać z pozycji "biała w ręce". Oznacza to
możliwość poprawienia pozycji bili białej na całym stole (bez
konieczności gry z bazy, z wyjątkiem faulu w uderzeniu
otwierającym). Przepis ten zapobiega graniu celowych fauli,
mogących przynieść straty przeciwnikowi. Grając z pozycji "biała w
ręce" zawodnik może pozycjonować białą bilę za pomocą ręki lub
dowolnej części kija bilardowego (z kapką włącznie), w razie
potrzeby więcej niż raz. Jeśli biała jest już ustawiona w pozycji
do gry, każde jej dotknięcie, które nie jest prawidłowym
uderzeniem, traktowane jest jako faul.
16. Uderzenia kombinowane
Uderzenia kombinowane są dozwolone; jednakże bila z numerem 8 nie
może być grana w uderzeniu kombinowanym jako pierwsza, z wyjątkiem
przypadku gdy stół jest otwarty.
17. Nieprawidłowo wbite bile
Bila jest traktowana jako wbita nieprawidłowo wtedy, gdy albo (1)
bila zostanie wbita w uderzeniu, w którym popełniono faul albo (2)
deklarowana bila nie zostanie wbita do deklarowanej łuzy albo (3)
przed uderzeniem zadeklarowano grę na odstawną. Nieprawidłowo
wbite bile pozostają w łuzach.
18. Bile kolorowe wybite poza stół
Jeśli bila kolorowa zostanie wybita poza stół, oznacza to faul i
zakończenie podejścia danego zawodnika. Wybicie poza stół bili z
numerem 8 oznacza przegranie partii. Wszystkie wybite ze stołu
bile ustawiane są ponownie na linii powrotów, w kolejności
numerów.
19. Rozgrywanie bili z numerem 8
Kiedy rozgrywana jest bila z numerem 8, popełnienie faulu lub
wbicie białej nie oznacza przegrania partii, jeśli bila z numerem
8 nie wpadnie do łuzy lub nie zostanie wybita poza stół. Zawodnik
wchodzący gra z pozycji biała w ręce.
20. Przegranie partii
Zawodnik przegrywa partię, jeśli zajdzie jeden z niżej
wymienionych przypadków:
(A) Popełni faul w uderzeniu, w którym wbił bilę z numerem
8 (wyjątek: patrz wbicie bili z numerem 8 przy uderzeniu
otwierającym).
(B) Bilę z numerem 8 wbije w jednym uderzeniu z ostatnią
bilą swojej grupy.
(C) Bilę z numerem 8 wybije w dowolnym momencie poza
stół.
(D) Bilę z numerem 8 wbije do innej łuzy niż
deklarowana.
(E) Wbije bilę z numerem 8, zanim ta stanie się bilą
rozgrywaną.
Uwaga: Wszelkie zastrzeżenia muszą być zgłoszone przed
następnym uderzeniem, inaczej uznane zostaną za niebyłe.
21. Sytuacja patowa
Jeśli po trzech kolejno po sobie następujących uderzeniach obu
zawodników (razem po sześciu uderzeniach), żaden z zawodników nie
podejmuje próby wygrania partii, (ocenia sędzia), ponieważ inne
zagranie może prowadzić do przegrania partii, bile ustawia się
ponownie w trójkąt i powtarza partię, przy czym rozbicia dokonuje
zawodnik, który rozpoczynał przerwaną partię.
Uwaga: Trzy kolejne faule nie oznaczają przegrania
partii.